Veelgestelde vragen Noorderlicht

Voigt Travel organiseert al vele jaren prachtige reizen naar grote tevredenheid. Dat betekent dat wij veel ervaring en kennis hebben en daar kun jij van profiteren. Hieronder een aantal vragen die wij vaak krijgen en ons antwoord daarop. Twijfel je nog? Bel ons 035 - 699 0322 of stel je vraag via het contactformulier. Ook zijn wij te bereiken via Facebook en Instagram

    • Ik wil graag meer weten over het verblijf waar ik slaap. Waar kan ik dat vinden?
      De naam van de accommodaties waar je slaapt kun je vinden in de reisinformatie, op de boekingsbevestiging en op de voucher. Meer informatie over de plekken waar je slaapt vind je in de reisinformatie en op onze website bij de reis die je hebt geboekt. In de reisinformatie vind je ook informatie over wie je de sleutel overhandigt.
    • Wat is er gebruikelijk bij het in- en uitchecken van mijn accommodatie?
      Internationale regel is dat gasten de accommodatie vanaf eind van de middag kunnen betrekken op dag van aankomst en eind van de ochtend dienen te verlaten op dag van vertrek.

      Onder enig voorbehoud kunnen wij je melden dat in de meeste gevallen je bij een aankomst op bestemming eind van de ochtend reeds rond het middaguur kunt inchecken. Bij een terugvlucht op de laatste dag in de avond naar Nederland dien je ter plaatse te overleggen aangaande de mogelijkheden en voorwaarden om de accommodatie langer aan te houden (indien gewenst).

      De mogelijkheden hiervoor zijn vanzelfsprekend mede afhankelijk van de reserveringen door derden, schoonmaakafspraken, toewijzing van accommodaties en van de aankomst- en vertrektijden van (overige) gasten waardoor alleen de accommodatieverschaffer ter plaatse hierover uitsluitsel kan geven.
    • Hoe is het welzijn van de dieren gewaarborgd bij Laplandse safari’s, zoals rendier- en huskysafari’s?
      In Lapland nemen rendier- en huskyhouders het dierenwelzijn serieus, met aandacht voor voeding, onderdak, gezondheid, natuurlijk gedrag en bescherming tegen angst. Wij als Voigt Travel werken alleen samen met kleinschalige organisaties die tijd, ruimte en de beste zorg voor de dieren hebben. We kennen de eigenaren persoonlijk.

      De Universiteit van Lapland en Visit Lapland hebben richtlijnen opgesteld die deze vijf welzijnscriteria vertalen naar de lokale context. Als reiziger kun je erop vertrouwen dat dieren in Lapland met respect en zorg worden behandeld tijdens toeristische activiteiten.

      Lees meer over dierenwelzijn in Lapland.
    • Wat dekt de - Afkoop Eigen Risico Sneeuwscooterverzekering - precies?
      Bij sneeuwscooterschade vergoedt Allianz Global Assistance tot € 1.500, mits je de kosten eerst zelf betaalt en het bewijs bij Voigt Travel indient. Let op: per afgesloten verzekering kun je één schadeclaim indienen, dus bij meerdere sneeuwscootertochten is het verstandig per excursie een aparte verzekering af te sluiten.

      Onderaan dit artikel lees je meer over de verzekering van de sneeuwscooter.
    • Ik wil graag meer weten over de excursies die ik tijdens mijn reis ga doen. Waar kan ik dat vinden?
      Op de boekingsbevestiging vind je een overzicht van alle excursies die inclusief zijn en die je bij je reis bijgeboekt hebt. Wil je meer lezen over de excursies? Op de website, bij de reis die je geboekt hebt, vind je alle informatie. Daarnaast lees je in de reisinformatie meer over de excursies.
    • Is er een paklijst voor Lapland?
      Ja Voigt Travel heeft een speciaal een paklijst voor Lapland ontwikkeld. Onze paklijst kun je hier bekijken.

      Met temperaturen die kunnen dalen tot ver onder het vriespunt is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Met deze paklijst weet je zeker dat je niets vergeet en comfortabel kunt genieten van alles wat Lapland te bieden heeft.
    • Als ik wintersportuitrusting meeneem, gaat dit dan ten koste van mijn 20 kg ruimbagage?
      Nee, wintersportuitrusting - ski’s, snowboard, stokken, ski- of snowboardschoenen - moeten extra worden ingecheckt. De voorwaarden voor het meenemen van wintersportuitrusting kunnen verschillen. Bij veel maatschappijen geldt wintersportuitrusting als speciale bagage en moet je dit apart bijboeken. Meestal mag je max. 15–23 kg voor een wintersporttas.

      Wintersportbagage moet vaak vooraf worden bijgeboekt (online of via de klantenservice) – op de luchthaven is dit meestal duurder of niet meer mogelijk. Neem dus op tijd contact met ons op.
    • Wat moet ik aan in het vliegtuig?
      In het vliegtuig zelf hoef je nog geen dikke winterkleding aan, maar het is verstandig om in laagjes te reizen.

      Een handige tip: stop enkele essentiële winteraccessoires zoals handschoenen en je thermo-ondergoed in je handbagage. Mocht je koffer onverhoopt vertraagd raken of kwijtraken, dan heb je in elk geval de basis bij je om warm te blijven zodra je aankomt. Je jas neem je dus ook zeker los mee in het vliegtuig, net als je schoenen.

      Sommige reizigers vinden het ook prettig om alvast een extra laagje aan te trekken in het vliegtuig, zodat ze bij aankomst direct voorbereid zijn op de kou buiten. Vanuit de luchthaven heb je direct transfer naar je accommodatie, je zult dus niet veel en niet lang buiten in de kou staan.
    • Wat is het kledingadvies voor het Lapse diner? Draag ik een thermo-overall, of zitten we binnen en is normale kleding voldoende?
      Tijdens het Lapse diner zit je warm binnen. Normale kleding is dan zeker voldoende. Ook hier raden we laagjes aan. Dit geldt overal waar je binnen zit.
    • Noorderlicht App van Voigt Travel
      De Noorderlicht App van Voigt Travel is speciaal ontwikkeld voor reizigers die op zoek zijn naar het noorderlicht. Deze gratis app biedt actuele informatie en handige functies om je kansen op het zien van het noorderlicht te vergroten.

      Onze app is gratis te downloaden op jouw mobiel. Drie weken voor vertrek ontvang je van Voigt Travel een e-mail met een wachtwoord om de app te activeren. De app is beschikbaar voor zowel Android als iOS en kan gedownload worden via de Google Play Store en de Apple App Store.

      Lees hier meer over de App.

      Waar kan ik de inloggegevens vinden van de Noorderlicht App? Deze staan ook in de reisbescheiden welke je 6 tot 3 weken van te voren ontvangt.
    • Wat is het noorderlicht en waar kan ik het zien in Lapland?
      Het noorderlicht (Aurora Borealis) is een natuurverschijnsel dat zich voordoet in de wintermaanden in gebieden rondom de poolcirkel. Het is dus te zien in heel Lapland, maar het is wel afhankelijk van een aantal natuurlijke randvoorwaarden.

      Door activiteit en explosies op de zon ontstaan er zonnewinden die, wanneer de deeltjes onze dampkring binnenkomen, oplichten tot groene, gele en soms zelfs rode dansende kleurflarden. Het moet uiteraard een heldere nacht zijn en er mag geen invloed van kunstmatig licht zijn om het goed te kunnen waarnemen. Lees meer over het noorderlicht.

      Download hier onze noorderlicht app.
    • Wat is de beste periode voor het noorderlicht in Lapland?
      Het is niet eenvoudig om aan te geven wat dé beste periode is voor het noorderlicht in Lapland. Als de omstandigheden gunstig zijn, is de hele winterperiode geschikt om het noorderlicht te aanschouwen! Lees meer over de beste periode om het noorderlicht te spotten. Download hier onze noorderlicht app .
    • Wat is het noorderlicht en waar kan ik het zien?
      Het noorderlicht (Aurora Borealis) is een natuurverschijnsel dat zich voordoet in de wintermaanden in gebieden rondom de poolcirkel. Je kunt het dus overal in Lapland en Noord-IJsland zien, maar het is wel afhankelijk van een aantal natuurlijke randvoorwaarden. Door activiteit en explosies op de zon ontstaan zonnewinden die, wanneer de deeltjes in onze dampkring komen, oplichten tot groene, gele en soms zelfs rode dansende kleurflarden. Het moet uiteraard een heldere nacht zijn en er mag geen invloed van vals licht zijn om het goed te kunnen waarnemen. Lees meer over het noorderlicht.

      Download hier onze noorderlicht app.
    • Wat is de beste periode voor het noorderlicht?
      Het is niet eenvoudig om aan te geven wat de beste periode is voor het noorderlicht in Noord-Europa. Als de omstandigheden voor het noorderlicht gunstig zijn, is het mogelijk om het noorderlicht te aanschouwen vanaf september! Lees meer over de beste periode.
    • Hoe en wanneer kan ik een verzekering afsluiten?
      Een annuleringsverzekering kan tot 7 dagen na de boeking worden afgesloten, een reisverzekering in principe nog tot 24 uur voor vertrek kan worden afgesloten. Neem dan contact met ons op. Hier lees je meer over onze verzekeringen.
    • Wat is de gemiddelde leeftijd van de deelnemers aan de groepsreizen?
      Dit is enorm variabel!
    • Welke paspoortgegevens zijn nodig bij het boeken van een reis?
      Om je reis naar onze bestemmingen te boeken, hebben we de eerste voornaam zoals vermeld in je paspoort, je achternaam en je geboortedatum nodig.
    • Hoe laat moet ik op de luchthaven zijn?
      We raden aan om 2,5 uur van te voren op de luchthaven aanwezig te zijn, zeker wanneer je vanaf Schiphol vliegt.
    • Kunnen we een parkeerplaats reserveren bij Schiphol of Rotterdam?
      Via Voigt Travel kun je eenvoudig een parkeerplek bij de luchthaven reserveren. Neem hiervoor contact op met onze salesafdeling, telefonisch of per e-mail.

      Lees hier meer over overnachten bij Schiphol en Rotterdam.
    • Waar bevindt de transfer zich bij aankomst op de luchthaven?
      De luchthavens op onze bestemmingen zijn niet erg groot, zodra je via de uitgang naar buiten gaat zie je direct een van onze lokale medewerkers met een bordje 'Voigt Travel' staan.
    • Kunnen we assistentie op de luchthaven krijgen?
      Ja, assistentie op de luchthaven kunnen we tot 48 uur voor vertrek voor je regelen. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op. Er zijn verschillende vormen van assistentie mogelijk, afhankelijk van de behoeften van de reiziger.

      Belangrijk: de aanvraag moet uiterlijk 48 uur vóór de start van de reis (wanneer je nog in Nederland bent) worden ingediend. Dan wordt de assistentie ook direct voor de terugreis geregeld.
    • Wat is mijn vluchtnummer?
      Het vluchtnummer staat op de voucher. Deze ontvang je 3 weken voor vertrek per e-mail.
    • Wanneer kan ik inchecken voor mijn vlucht?
      Inchecken kan doorgaans 30 ook voor vertrek.
    • Wanneer kan ik mijn vliegtuigstoelen reserveren?
      Vanaf 6 weken voor vertrek kun je je stoel in het vliegtuig reserveren.

Staat je vraag er niet bij?

Stel dan je vraag via ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op 035 - 699 0322.